Till canon.se
Till ​saljpoolen.se

 

I över 70 år har Canon levererat den senaste bildtekniken till sina kunder i hela världen. Canon grundades 1937 och har vuxit till ett globalt företag som verkar inom olika marknader, till exempel affärslösningar, konsumentprodukter, broadcast, medicinska system och industriprodukter. En ändlös ström av idéer och innovationer har gjort att Canon kunnat bibehålla en tätposition i branschen.

 

 

Madeleine Sjöberg
Teamledare - Global & Strategic Accounts

Berätta kort om din bakgrund
Jag började min karriär som Account Manager på Canon i Bryssel för 10 år sedan. För 3 år sedan fick jag chansen att bli teamledare samtidigt som jag valdes till ett ”talent development program” inom Canon. Under de 4 månader som programmet pågick fick jag en chans att lära känna kollegor från andra länder samtidigt som jag fick chansen att delta i många mycket intressanta workshops. Slutmålet med detta program var att jobba tillsammans med ett ”business case” som vi fick presentera för en jury. 

För ett år sedan flyttade jag med min familj till Sverige och idag arbetar jag som teamledare inom Global & Strategic Accounts på Canon Sverige. 

Hur är du som ledare? 
Jag har ett stort intresse för människor samt ett stort intresse för försäljning och resultat. Som teamledare driver jag det operativa arbetet inom avdelningen men jag har också ansvar för egna kunder där jag har en egen budget. Som ledare tycker jag att det är viktigt att skapa en bra relation med mitt team och för mig innebär det exempelvis att vi är tydliga mot varandra och kan ha en rak dialog. 

Alla i mitt team är väldigt kompetenta, erfarna, passionerade och motiverade, vilket gör att vi tillsammans kan skapa kreativa och innovativa lösningar för våra kunder. Dessutom ger vi varandra mycket energi. Som ledare anser jag att det är viktigt att alla mår bra i teamet och att vi arbetar tillsammans mot gemensamma mål för att kunna nå- och överträffa vår budget. 

Vad gör Canon Sverige till en attraktiv arbetsplats?
Som anställd på Canon kan man räkna med en plats i ett starkt team med hjälpsamma kollegor, hög samlad kompetens samt en utvecklande och utmanande arbetsmiljö som ger otroligt mycket. Men det krävs också mycket i form av engagemang, mod och en vilja att skapa framgång. Canon är ett företag med världsledande produkter/tjänster, innovation och erfarenhet som väldigt få kan erbjuda. 

Dessutom fokuserar vi mycket på personalens välbefinnande och utveckling där stora karriärmöjligheter finns.  Canons företagsfilosofi är ”Kyosei” vilket innebär "att leva och arbeta tillsammans för allas bästa". Med filosofin som ledord arbetar vi för att skapa en arbetsplats som återspeglar mångfald och öppenhet. 

Vad är viktigt för att lyckas i rollen som KAM - Global & Strategic Accounts?
Inom Global & Strategic Accounts jobbar vi med några av det största företagen i världen. Det som till stor del kännetecknar dessa företag är att behoven ofta är komplexa och att de inte är hjälpta av en standardlösning. För att lyckas i den här rollen är det därför väldigt viktigt att ha en nära relation med kunderna för att förstå behoven och kunna skapa en kundanpassad lösning. 

Jag ser också att det är viktigt att du har ett starkt eget driv då rollen handlar om att driva Canons försäljning mot våra strategiska kunder i en starkt konkurrensutsatt marknad som ständigt förändras. Du behöver ha en god social förmåga och med den skapa goda och starka relationer med olika funktioner hos dina kunder och även internt på Canon.

Laganda, självdisciplin, mod, struktur och målmedvetenhet är också viktiga egenskaper som jag ser behövs i denna tjänst.

 

Per Neyman
Key Account Manager

Berätta kort om din bakgrund.
Jag har arbetat inom försäljning över 25 år varav de senaste 4 år på Canon som Key Account Manager i vårt team Global & Strategic Accounts. Innan min tid på Canon har jag arbetat med försäljning och affärsutveckling i olika roller inom den grafiska branschen.

Under mina år på Canon har jag arbetat med försäljning och affärsutveckling med våra globala och strategiska kunder. Min roll är att arbeta långsiktigt och strategiskt för att hjälpa dem i den digitala transformationen. Det är både spännande och utvecklande.

Vad är viktigt för att lyckas i rollen som KAM - Global & Strategic Accounts?
Det är viktigt att det finns ett starkt eget driv då rollen handlar om att driva Canons försäljning mot våra strategiska kunder i en starkt konkurrensutsatt marknad som ständigt förändras. Du behöver ha en god social förmåga och med det skapa goda och starka relationer med olika funktioner hos dina kunder och internt på Canon.

Självdisciplin, långsiktighet, helikopterperspektiv, naturlig struktur i ditt arbete och målmedvetenhet är också viktiga egenskaper i denna tjänst.

Vad gör Canon Sverige till en attraktiv arbetsplats?
Canon är ett företag som satsar på sina medarbetare och ger dem möjlighet att utvecklas. Här ges möjlighet till personlig utveckling och möjlighet att få arbeta med andra erfarna kollegor i ett marknadsledande globalt bolag. Våra ledare ger dig friheten att prova nya saker och ingå i en kultur där vi delar våra framgångar och lär av varandra.

Vi erbjuder en av branschens bästa affärsskolor där du finner allt från utbildningar inom komplex lösningsförsäljning, företagsekonomi, Business Accumen, produktutbildningar personlig coaching m.m.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på Canon?
Vi är positiva och professionella med högt affärsmannaskap och vi utmanas alltid till att utvecklas. Vi lever efter vår företagsfilosofi KYOSEI - "Att leva och arbeta tillsammans för allas bästa".

 

CANON SVENSKA AB

Stockholm
Telegrafgatan 4
169 72 Solna

08-744 85 00