Logisnext Sweden AB
Metallvägen 6
435 82 Mölnlycke
Logisnext ingår i Mitsubishis globala koncern. De flexibla och individuellt utformade transportlösningarna för logistik och lager tillverkas i Logisnexts produktionsanläggningar i Sverige, Spanien, Japan, Kina, Nederländerna, Finland och USA. Produkterna säljs direkt till slutkund genom ett kompetent säljteam och även via återförsäljare. Den huvudsakliga kundkretsen återfinns inom bil-, tillverknings-, elektronik-, livsmedels- och läkemedelsindustrin, samt inom logistik och tung industriproduktion.
Vad är din bakgrund och vad lockade dig att söka tjänsten på Logisnext?
Jag kommer från restaurangbranschen, utbildade mig till kock från början men har genom åren gått över till att sälja till restaurang. På senare dagar utbildade jag mig till Key Account Manager för att bredda min säljkunskap och det var efter examen jag började titta på nya tjänster och hittade jobbet som regionsäljare på Logisnext.
Jag fastnade för den breda kundstocken, varierande arbetet och att sälja något jag inte sålt tidigare. Jag tror på att du kan sälja vad som helst oavsett bakgrund bara man är intresserad av att lära sig.
Hur ser en typisk dag ut i teamet?
Jag arbetar självständigt där jag utgår hemifrån. Tanken är att ha 1-2 dagar i veckan till administration och 3-4 dagar till kundbesök, just nu har det varit mycket restriktioner så har inte varit lika mycket fysiska kundbesök, då har man fått jobba med teams och telefonmöte. Är jag ute på kundbesök är fokuset kunden och få all information jag behöver för att sen göra offert mm kunden önskar.
Vad tycker du är det mest stimulerande med jobbet?
Jag styr mina dagar själv, vem jag ska besöka och när. Jag trivs med att man måste tänka och verkligen hitta rätt lösning till varje kund. Det är kunder från alla typer av branscher och man pratar allt från bananer till något du aldrig hört talas om tidigare. Det är produkter som man lär sig nytt om varje dag och det finns stora möjligheter att se till att kunden får exakt det dem behöver.
Vad är de främsta fördelarna med att jobba på Logisext?
Som ny har jag känt mig väldigt välkommen och alla är väldigt hjälpsamma. Det är en bransch som alltid kommer behövas och Logisnext är i en utvecklingsfas där jag ser stor potential att växa som säljare och med branschen, vilket jag tycker är väldigt kul.
Varför valde du att söka tjänsten på Logisnext?
Jag arbetade tidigare nära Logisnext Sweden i en funktion på huvudkontoret och fick då möjligheten att se styrkan i bolaget Logisnext Sweden sprunget ur sin bakgrund, produktportfolio och alla kompetenta anställda. Detta tillsammans med ett stort förtroende för och ett redan bra samarbete med många av kollegerna fick mig triggad att ta mig an uppdraget att fortsätta att utveckla Logisnext till att bli ett ännu starkare bolag.
Hur ser en dag ut på jobbet?
Jag brukar börja med att gå igenom mail och meddelanden för att sedan göra en prioritering för dagen. Sedan försöker jag lägga merparten av min dag på att driva ett antal definierade initiativ för att utveckla vår eftermarknadsaffär tillsammans med mina medarbetare. Däremellan blir det en del administrativa uppgifter. Sen kan det så klart ske saker under dagen som gör att allt måste läggas åt sidan för att t.ex. hjälpa en kund eller ta hand om något annat akut.
Vad gör Logisnext för sina medarbetares trivsel?
Vi är ett företag med högt i tak som vill låta alla komma till tals och vi tar till oss av allas idéer. Ett stort eget ansvar är en viktig ingrediens både för trivsel och för att få full effekt från allas unika kompetenser. Trots utmaningen med att många arbetar från hemmakontor och på fältet försöker vi få alla att känna sig delaktiga och som en viktig del av företaget genom möten och dialoger.
Vad är de främsta fördelarna med att jobba inom Logisnext?
Vi har en bred och konkurrenskraftig produktportfölj samt kunder från en stor variation av branscher. Vi tror på en nära kontakt med kunden både för tekniker, servicechef och säljare. Hos Logisnext har man ett stort eget ansvar och vi arbetar aktivt för ett nära samarbete mellan olika funktioner inom företaget för att ge den bästa servicen till våra kunder. Vi vill att alla ska känna sig delaktiga i företagets utveckling och lyssnar alltid på idéer och uppslag från alla anställda.
Logisnext Sweden AB
Metallvägen 6
435 82 Mölnlycke