Försäljningskontor Göteborg
Ringögatan 14B
417 07 Göteborg
Tel: 036-37 62 00
order@teknikprodukter.se
På Teknikprodukter arbetar vi med komponenter och material inom Tätning, Friktion och Kraftöverföring. Sedan 1984 har vi hjälpt våra kunder att hitta smartare, effektivare och säkrare lösningar på sina tekniska utmaningar.
Till vår hjälp har vi en trygg och stabil ägare, ett stort nätverk av leverantörer och ett brett produktsortiment. Men det krävs mer än så för att ett företag ska lyckas – det krävs en själ. Den själen består av oss som arbetar på Teknikprodukter. Vi är ett trettiotal produktnördar som brinner för att hjälpa våra kunder genom service i världsklass, rådgivning och 100 % engagemang.
Berätta kort om din bakgrund
Jag har arbetat med försäljning på Teknikprodukter sedan början av 2017 och som försäljningschef sedan årsskiftet 2021/22.
Till en början arbetade jag över hela Sverige med våra friktionsmaterial från Scandinavian Friction, men sedan sommaren 2019 har jag haft vårt Distrikt Mitt och sålt hela vårt sortiment.
Tidigare, innan jag började på Teknikprodukter, arbetade jag med ventilservice som servicetekniker och arbetsledare. Kunder var större raffinaderier, pappersbruk och värmeverk.
Mitt tidigare yrke har gett mig flera bra erfarenheter som jag kan använda i mitt säljarbete ute hos våra kunder för Teknikprodukter.
Hur är du som ledare/chef?
Som ledare är jag lyhörd och handlingskraftig. Jag vill tro att jag är en bra lyssnare och ett bra bollplank för våra utesäljare, men även inom organisationen. Jag är en idéspruta och är inte rädd för att prova eller ta till mig nya saker. Mitt motto är att föregå med gott exempel och jag försöker alltid själv göra det jag förespråkar för att vara så trovärdig som möjligt.
I vår säljorganisation arbetar vi för att lyckas tillsammans. Vi har kontinuerlig uppföljning av försäljningen både i form av säljmöten där hela säljgruppen träffas, men även enskilda möten för att titta på respektive säljares status, om vi behöver göra något annorlunda eller om säljaren själv har några specifika utmaningar som hen brottas med.
Jag tror på tydliga säljmål och en långsiktig försäljningsplan där alla vet vad som förväntas av dem och vart bolaget är på väg.
Vad är det som gör er till en attraktiv och modern arbetsplats?
Teknikprodukter tar hand om sin personal. Vi är som en liten familj. Vi har en tydlig organisation, bra rutiner och bra system för att allt ska flyta på bästa sätt.
Frihet under ansvar är något som är viktigt för oss och som utesäljare planerar du fritt din vardag och dina resor. Du väljer helt enkelt själv vilka kunder och områden du ska besöka inom ditt distrikt.
Vad tror du kommer vara viktigt för att lyckas i rollen?
Attityd och vilja. I vår bransch och med vår produktflora kommer man aldrig kunna allt om allt, men det är väldigt viktigt att man vågar kasta sig ut. All info och hjälp som man kan tänkas behöva finns inom bolaget även om man själv inte kan svara på alla frågor hos sina kunder, fram för allt i början av sin karriär på Teknikprodukter.
Sen tror jag även att man kommer långt på nyfikenhet. Vara nyfiken på sina befintliga kunder, men även potentiella nya kunder och branscher som man tycker verkar intressanta. Det finns mycket vi kan göra och hjälpa till med i de allra flesta branscher.
Vad är framtidsvisionen för företaget/för rollen?
Teknikprodukter är i en expansiv fas. Vi vill växa och bli större samt få en större närvaro på marknaden. Det finns otroligt många marknadsandelar att ta och vi ser verkligen att vi kan vara en del av våra kunders resor.
För rollen som teknisk säljare i Distrikt Väst har man alla möjligheter att lyckas. Det är ett distrikt med väldigt många intressanta och potentiellt stora kunder. Man tar även över en relativt stor redan bearbetad kundstock med återkommande kunder. Allt eftersom vi växer så kommer det även öppna upp sig fler möjligheter att växa inom vår organisation.
Vad är din bakgrund?
Jag är i grunden verktygsmakare/verktygskonstruktör och jobbade 12år som det innan jag började på Teknikprodukter. Jag började på Teknikprodukter 2000 och har sedan dess varit innesäljare, kvalitet och miljöansvarig (vilket jag fortfarande är), lageransvarig, inköpare och nu design och teknisk support/Backoffice åt säljkåren. Jag håller även i en del av våra internutbildningar.
Hur är bolaget som arbetsgivare? Vad är de främsta fördelarna?
Teknikprodukter är en bra arbetsgivare med stadiga ägare (Addtech) som tror på att varje företag ska drivas och utvecklas som egna, ingen toppstyrning, men med tydliga mål.
Vi har en frihet under ansvar som inte alltid är vanligt förekommande. Teknikprodukter satsar på sina anställda, det finns en vilja att utvecklas och bli bättre som går igenom hela företaget. Det är korta beslutsvägar och högt till tak, lite familjärt kan man säga.
Vad har du för förhoppningar på din blivande kollega?
En trygg oblyg person som har ett driv, nyfikenhet och vill utvecklas med oss andra på Teknikprodukter, se möjligheter med våra befintliga kunder, och blivande kunder.
Vad tycker du är det mest stimulerande med jobbet?
Min tjänst eller mina tjänster genom åren är och har varit mångsidiga och uppfinningsrika, det handlar om problemlösning både internt och externt, man lär sig något nytt hela tiden.
Teknikprodukter är mycket mer än sina produkter. Vid varje affärstillfälle skickar vi med allt det där som är värdefullt, men som inte syns, till exempel service i världsklass, rådgivning och 100% engagemang.