Försäljningskontor och produktion - Sundsvalldd
Försäljningskontor och produktion
Sundsvall
Cementvägen 2
863 33 Sundsbruk
Tel: 036-37 62 00
order@teknikprodukter.se
På Teknikprodukter arbetar vi med komponenter och material inom Tätning, Friktion och Kraftöverföring. Sedan 1984 har vi hjälpt våra kunder att hitta smartare, effektivare och säkrare lösningar på sina tekniska utmaningar.
Till vår hjälp har vi en trygg och stabil ägare, ett stort nätverk av leverantörer och ett brett produktsortiment. Men det krävs mer än så för att ett företag ska lyckas – det krävs en själ. Den själen består av oss som arbetar på Teknikprodukter. Vi är ett trettiotal produktnördar som brinner för att hjälpa våra kunder genom service i världsklass, rådgivning och 100 % engagemang.
Berätta kort om din bakgrund
Jag har arbetat med försäljning på Teknikprodukter sedan början av 2017 och som försäljningschef sedan årsskiftet 2021/22.
Till en början arbetade jag över hela Sverige med våra friktionsmaterial från Scandinavian Friction, men sedan sommaren 2019 har jag haft vårt Distrikt Mitt och sålt hela vårt sortiment.
Tidigare, innan jag började på Teknikprodukter, arbetade jag med ventilservice som servicetekniker och arbetsledare. Kunder var större raffinaderier, pappersbruk och värmeverk.
Mitt tidigare yrke har gett mig flera bra erfarenheter som jag kan använda i mitt säljarbete ute hos våra kunder för Teknikprodukter.
Hur är du som ledare/chef?
Som ledare är jag lyhörd och handlingskraftig. Jag vill tro att jag är en bra lyssnare och ett bra bollplank för våra utesäljare, men även inom organisationen. Jag är en idéspruta och är inte rädd för att prova eller ta till mig nya saker. Mitt motto är att föregå med gott exempel och jag försöker alltid själv göra det jag förespråkar för att vara så trovärdig som möjligt.
I vår säljorganisation arbetar vi för att lyckas tillsammans. Vi har kontinuerlig uppföljning av försäljningen både i form av säljmöten där hela säljgruppen träffas, men även enskilda möten för att titta på respektive säljares status, om vi behöver göra något annorlunda eller om säljaren själv har några specifika utmaningar som hen brottas med.
Jag tror på tydliga säljmål och en långsiktig försäljningsplan där alla vet vad som förväntas av dem och vart bolaget är på väg.
Vad är det som gör er till en attraktiv och modern arbetsplats?
Teknikprodukter tar hand om sin personal. Vi är som en liten familj. Vi har en tydlig organisation, bra rutiner och bra system för att allt ska flyta på bästa sätt.
Frihet under ansvar är något som är viktigt för oss och som utesäljare planerar du fritt din vardag och dina resor. Du väljer helt enkelt själv vilka kunder och områden du ska besöka inom ditt distrikt.
Vad tror du kommer vara viktigt för att lyckas i rollen?
Attityd och vilja. I vår bransch och med vår produktflora kommer man aldrig kunna allt om allt, men det är väldigt viktigt att man vågar kasta sig ut. All info och hjälp som man kan tänkas behöva finns inom bolaget även om man själv inte kan svara på alla frågor hos sina kunder, fram för allt i början av sin karriär på Teknikprodukter.
Sen tror jag även att man kommer långt på nyfikenhet. Vara nyfiken på sina befintliga kunder, men även potentiella nya kunder och branscher som man tycker verkar intressanta. Det finns mycket vi kan göra och hjälpa till med i de allra flesta branscher.
Vad är framtidsvisionen för företaget/för rollen?
Teknikprodukter är i en expansiv fas. Vi vill växa och bli större samt få en större närvaro på marknaden. Det finns otroligt många marknadsandelar att ta och vi ser verkligen att vi kan vara en del av våra kunders resor.
I rollen som teknisk säljare har man alla möjligheter att lyckas. Du jobbar mot ett distrikt med väldigt många intressanta och potentiella kunder. Man tar även över en relativt stor redan bearbetad kundstock med återkommande kunder. Allt eftersom vi växer så kommer det även öppna upp sig fler möjligheter att växa inom vår organisation.
Hur ser en typisk arbetsdag ut och vad du tycker är mest givande med ditt jobb?
En typisk dag för mig som kommunikatör är att först se över min planering för aktuell vecka gällande vad för saker som ska publiceras på de olika digitala kanalerna. Därefter ser jag över min att-göra-lista vad jag behöver arbeta med inom närtid; något som ska tryckas, något som ska vidareutvecklas på hemsidan, något som ska fotas och så vidare.
Vad gör att du trivs på Teknikprodukter?
Jag trivs väldigt bra på Teknikprodukter då jag har härliga kollegor som man både får mycket stöttning ifrån samt att vi har väldigt roligt tillsammans på jobbet.
Vilka är dina favoritminnen eller upplevelser från din tid här på företaget?
Från min tid hittills på Teknikprodukter tycker jag att de roligaste minnena är mitt första julbord med mina närmaste kollegor samt när jag fick åka till Sundsvall och se vår produktion där.
Teknikprodukter är mycket mer än sina produkter. Vid varje affärstillfälle skickar vi med allt det där som är värdefullt, men som inte syns, till exempel service i världsklass, rådgivning och 100% engagemang.