AUTOCOM är ett högteknologiskt företag som utvecklar, producerar och marknadsför avancerad felsökningsutrustning för fordonselektronik. Vårt varumärke och produktkoncept är idag väletablerat på den europeiska marknaden och återfinns även hos större aktörer inom fordonseftermarknad. Vi  har idag över 90 anställda och en god kontinuerlig tillväxt både på den ekonomiska sidan och på personalsidan. AUTOCOM ingår sedan hösten 2002 i den världsomspännande Würth-koncernen med mer än 70 000 anställda world-wide. 

 

 

LEDIGA JOBB

Vår vision


Visionen att kunna ge verkstäder möjlighet att utföra service och reparationer på alla typer av bilar med ett universellt och professionellt diagnosverktyg var vad som inspirerade Bengt Andersson att starta Autocom år 1991.

Visionen står sig än idag även om företaget har expanderat till att inkludera fler typer av fordon och fokus har skiftats från teknik till kunskap. 

Varje dag går vi till arbetet med ambitionen att förstå användarna av våra produkter så att vi kan förmedla vår kunskap på bästa sätt. För det är endast om vi förstår våra användare som vi kan utveckla ännu inte efterfrågade produkter, och göra skillnad på riktigt. Det är så vi håller oss i framkant. Det är så vi skapar produkter med edge.

 

Autocom som arbetsgiviare
 

 

 

Vad vi erbjuder

ARBETSMILJÖ

Du får härliga kollegor och vara del av team med en bra sammanhållning och som uppmuntrar utveckling.

 

UTVECKLING

Vi erbjuder utbildningar efter individuella önskemål och behov för alla medarbetare. Kompetensutveckling är en viktig del i företagets tillväxtstrategi. 
 

Ersättning

Vi har marknadsmässiga löner och pensionsavsättningar enligt kollektivavtal.  Vi bjuder på mobiltelefon som du även får använda privat.
 

Friskvård

Det är viktigt att de som väljer att jobba hos oss mår bra. Därför har vi friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme / vecka för att du skall hinna med att ta hand om dig själv.

FLEXTID

Vi har flextid för att våra anställda skall få möjlighet att anpassa livet och arbetet till en bra balans. 

 

UTVECKLING

Här finns möjlighet att jobba inom flera områden och med många olika tekniker. Vi har en stor utvecklingsavdelning inom olika områden med totalt ca 70 anställda. 
 

LÄS MER
 

FÖRSÄLJNING

Brinner du för försäljning, att hitta nya affärsmöjligheter och att utveckla kunder? AUTOCOM har en stark produkt på marknaden och du får möjlighet att arbeta inom en internationell koncern.

MARKNAD

I marknadsteamet får du en varierande vardag. Inom marknadsteamet kan du jobba med allt ifrån sociala medier, print, hemsida, mässor samt event. 

ADMINISTRATION

För att passa på vår adminavdelning behöver du kunna vara både analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt. Här jobbar du med alla våra avdelningar.


 

 

 

Möt några av våra medarbetare

Vår organisation är uppbyggd runt utvecklingsavdelningar som arbetar med hårdvara, mjukvara och diagnos. Dessa avdelningar kompletteras av en marknadsavdelning med örat mot användarna. Lägg där till hela koncernens samlade kompetens om fordonsdiagnos så får du en uppfattning om vad vi kan åstadkomma.

Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång, och vi jobbar aktivt för att ha en hög trivsel. Här kan du läsa vad några av våra medarbetare har att säga.

 

Maria Magnusson
HR-Chef


Jag har jobbat i 21 år hos Autocom. Jag började som ekonomiansvarig, därefter ekonomichef och nu har jag rollen som HR Chef. Det har varit en spännande resa med massor av utmaningar. Jag har lärt mig förstå och lära mig mer om människor. Därför passar rollen som HR chef mig väldigt bra just nu. Företaget är mån om att behålla kompetens i företaget och när jag kände att jag behövde en ny utmaning stöttade de mig i att utvecklas till företagets HR chef.

Det som är viktigt för mig är vi har ett bra samarbete mot gemensamma mål. Ledningen är också mycket måna om att personalen skall må bra. Exempelvis har vi friskvårdsbidrag, men det som jag och många av våra medarbetare uppskattar mest är friskvårdstimmen som företaget bjuder på varje vecka. Det innebär att jag hinner prioritera min hälsa, och det gör att jag mår mycket bättre. Överlag mår vi bra här på arbetsplatsen. Det är också många som väljer att stanna hos oss länge, och det känner vi oss stolta över. Vår flextid är mycket uppskattad bland våra medarbetare som uttrycker att de har lättare att få ihop vardagspusslet.

 

Sandra Blom
Marknadskoordinator


Att få vara kreativ har alltid varit viktigt för mig och på Autocom har jag stor frihet i mitt arbete. Företaget ser till individens förmågor och tror på den anställde vilket jag värdesätter högt vid val av arbetsgivare. Förutom mina många, varierande och (såklart) roliga arbetsuppgifter har vi högt i tak och får prova på nya saker och testa oss fram för vad som passar vårt varumärke och våra produkter.

På marknadsavdelningen är ingen dag den andra lik. När jag inte planerar och producerar content till sociala medier och digitala kanaler, så tar jag fram och utformar marknadsföringsmaterial för samarbetspartners och kunder. Dessutom uppdaterar jag vår hemsida med relevant information, fotograferar och redigerar bilder, filmar och klipper video samt tar fram övrigt grafiskt material för internt och externt bruk.

I min roll som marknadskoordinator träffar jag kollegor från flera avdelningar och har en inblick i hela verksamheten vilket jag tycker är väldigt givande både för min yrkesroll och för mig som person. Förutom alla trevliga och tillmötesgående kollegor är Autocom en fantastisk arbetsgivare som ser till oss anställda och att vi trivs och utvecklas. 

 

 

Martin Lindblom
Teamledare, Application Team


I teamet har vi en lättsam stämning och det är lätt att komma in som ny. Det är lätt att hitta kollegor som vill vara med på aktiviteter utanför jobbet, såsom afterwork eller liknande. Som ny i teamet bör man ha teamkänsla, vara öppen och nyfiken. I mitt team delar man gärna med sig av sina kunskaper.

En stor utmaning vi har är att det är svårt att testa GUI-kod på ett bra sätt. Vi försöker hålla isär GUI och logik så mycket som möjligt för att kunna testa dessa delar separat. En annan utmaning är att vi tidigare varit utsatta för piratkopiering och nu aktivt jobbar med en dongellösning där allt vi bygger går igenom en krypteringsprocess innan release. Det gör att vi måste tänka på vad som måste skyddas och vad vi kan låta vara oskyddat.

Jag försöker alltid lyssna på hur teamet vill ta sig an problem. Har de förslag på nya tekniker så diskuterar vi det tillsammans och ser vilka fördelar vi kan få ut av det. Om det är praktiskt att införa och alla får en liten kick av att arbeta med den nya tekniken så ser jag det som en klar fördel. Som en del i ett litet företag är det också relativt lätt att komma med egna idéer på antingen produktförbättringar eller små hjälpprogram för det ena och det andra och sedan även få utrymme att förverkliga sin idé.

Autocom är en arbetsplats med högt i tak där alla pratar med alla. Företaget andas friskvård. Det går alltid att ansluta till en grupp som ska göra något på lunchen. Autocom är ett stabilt och roligt företag att jobba på där det anordnas mycket aktiviteter. Vi har t.ex. familjedagar med bl.a. hoppborg där alla kan ta med sina familjer. Många har barn och det brukar vara uppskattat. Andra aktiviteter vi haft är bl.a. bussresor för dagsturer till skidanläggningen Branäs.

 

Helena Kling
Teamledare, Core Development Tools


Jag har arbetat som systemutvecklare och projektledare sedan 1998, då främst inom lagerlösningar och automation. Då jag även arbetat på Autocom tidigare valde jag 2018 att återvända då de erbjuder en bra kombination av härliga kollegor och utmanande arbetsuppgifter med hårdvarunära programmering, där jag får delta i hela utvecklingskedjan, från beställning till leverans. 

Jag tycker att Autocom är en bra arbetsgivare med fokus på balans och välmående, samt har en unik intern, prestigelös stämning mellan alla anställda. Vi har en mycket god stämning i teamet med en härlig jargong, där det är högt i tak och ett gott samarbete. 

Stundtals varierar dagarna väldigt mycket och den ena dagen är inte den andra lik, vilket jag tycker är en av fördelarna. Det ger omväxlande arbetsuppgifter och man bjuds på nya utmaningar. Det är inspirerande och utmanande arbetsuppgifter där min och teamets kompetens kommer till sin rätt och där vi även har möjlighet att utvecklas.

Jag känner mig lyckligt lottat att ha arbetsuppgifter och kollegor jag trivs med på hemmaplan, vilket möjliggör bra balans mellan jobb och privatliv.

 

 

Pär-Ola Becker
Produkt/Support


Jag har arbetat på Autocom i snart 15 år. De första 10 åren jobbade jag inom diagnosutveckling för att något år senare ta steget över till Produkt/Support. Vi är ett gott gäng, som har jobbat på Autocom under väldigt lång tid, med mycket kompetens om företagets produkter. Autocom är en flexibel arbetsplats för den anställde och att man stannar under så lång tid tyder på ett bra betyg till företaget

Uppdraget inom Produkt/Support innefattar både produktansvar och second line support mot våra distributörer. Ett supportärende kan vara allt från frågor om programmet till att vi kopplar upp oss mot kunder för att lösa problem som de har. Största delen av problemen löser vi direkt, men ibland kan det vara fel som behöver involvering från andra avdelningar som diagnosutveckling, mjukvara eller hårdvara. Vid sådana supportärenden rapporteras detta i vårt interna felrapportssystem. 

Våra uppgifter som produktansvariga innebär att vi ska ha kompetens om våra produktområden för att kunna supporta våra EAM/KAM med information, utbildningar av våra distributörer och deras kunder, framtagande av utbildningsmaterial, medverka till produktförädling, framtagning av nya produkter och medverkan på mässor.

 

 

Carolina Andersson
Business Controller


Autocom har varit min arbetsgivare i tre år och jag arbetar på finansavdelningen. Autocom är ett bolag som tillhör Würth koncernen som gör det möjligt att arbeta på hemmaplan i en internationell miljö i en stor global koncern.

I rollen som controller har jag en varierad och stimulerad arbetsvardag. Jag har möjlighet att arbeta med både människor och siffror. I min roll möter jag kollegor från alla avdelningar vilket gör det möjligt att förstå och kunna analysera siffrorna på ett korrekt sätt. Kollegorna är trevliga och tillmötesgående och delar gärna med sig av sin expertis.

Autocom är en arbetsgivare som bryr sig om sin personal och trenden är att de anställda stannar under lång tid på företaget. Det gör att företaget känns stabilt och har personal med god kunskap och erfarenhet. Hos Autocom tillåts jag att arbeta med frihet under ansvar och jag värdesätter att kunna styra min arbetsdag själv.  

 

 

 

AUTOCOM Diagnostic Partner AB

Grafitvägen 23 B
461 38 Trollhättan  

info@autocom.se
+46 520-47 07 00