AUTOCOM Diagnostic Partner AB
Grafitvägen 23 B
461 38 Trollhättan
info@autocom.se
+46 520-47 07 00
AUTOCOM är ett högteknologiskt företag som utvecklar, producerar och marknadsför avancerad felsökningsutrustning för fordonselektronik. Vårt varumärke och produktkoncept är idag väletablerat på den europeiska marknaden och återfinns även hos större aktörer inom fordonseftermarknad. Vi har idag över 90 anställda och en god kontinuerlig tillväxt både på den ekonomiska sidan och på personalsidan. AUTOCOM ingår sedan hösten 2002 i den världsomspännande Würth-koncernen med mer än 70 000 anställda world-wide.
Visionen att kunna ge verkstäder möjlighet att utföra service och reparationer på alla typer av bilar med ett universellt och professionellt diagnosverktyg var vad som inspirerade Bengt Andersson att starta Autocom år 1991.
Visionen står sig än idag även om företaget har expanderat till att inkludera fler typer av fordon och fokus har skiftats från teknik till kunskap.
Varje dag går vi till arbetet med ambitionen att förstå användarna av våra produkter så att vi kan förmedla vår kunskap på bästa sätt. För det är endast om vi förstår våra användare som vi kan utveckla ännu inte efterfrågade produkter, och göra skillnad på riktigt. Det är så vi håller oss i framkant. Det är så vi skapar produkter med edge.
Du får härliga kollegor och vara del av team med en bra sammanhållning och som uppmuntrar utveckling.
Vi erbjuder utbildningar efter individuella önskemål och behov för alla medarbetare. Kompetensutveckling är en viktig del i företagets tillväxtstrategi.
Vi har marknadsmässiga löner och pensionsavsättningar enligt kollektivavtal. Vi bjuder på mobiltelefon som du även får använda privat.
Det är viktigt att de som väljer att jobba hos oss mår bra. Därför har vi friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme / vecka för att du skall hinna med att ta hand om dig själv.
Vi har flextid för att våra anställda skall få möjlighet att anpassa livet och arbetet till en bra balans.
Här finns möjlighet att jobba inom flera områden och med många olika tekniker. Vi har en stor utvecklingsavdelning inom olika områden med totalt ca 70 anställda.
Brinner du för försäljning, att hitta nya affärsmöjligheter och att utveckla kunder? AUTOCOM har en stark produkt på marknaden och du får möjlighet att arbeta inom en internationell koncern.
I marknadsteamet får du en varierande vardag. Inom marknadsteamet kan du jobba med allt ifrån sociala medier, print, hemsida, mässor samt event.
För att passa på vår adminavdelning behöver du kunna vara både analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt. Här jobbar du med alla våra avdelningar.
Vår organisation är uppbyggd runt utvecklingsavdelningar som arbetar med hårdvara, mjukvara och diagnos. Dessa avdelningar kompletteras av en marknadsavdelning med örat mot användarna. Lägg där till hela koncernens samlade kompetens om fordonsdiagnos så får du en uppfattning om vad vi kan åstadkomma.
Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång, och vi jobbar aktivt för att ha en hög trivsel. Här kan du läsa vad några av våra medarbetare har att säga.
Under mina år som anställd på Autocom har jag upplevt finansiell och personalmässig stabilitet. Autocom är ett företag som växer under kontrollerade former för hållbarhet och stadga över tid.
Sedan jag började på Autocom, 1998, har personalen kontinuerligt vuxit från 4 till mer än 100 medarbetare och det ställer krav på förnyelse av produkter, processer, system och framför allt hur vi jobbar med vår personal.
Som HR Specialist har jag förmånen att få jobba med medarbetare som vill utvecklas på sitt jobb och därmed bidra till Autocoms utveckling. Vi jobbar aktivt med arbetsmiljön och för samhörighet.
Flexibilitet är ett måste för att lättare hitta balans mellan arbete och fritid. En viktig del av mitt jobb är att medarbetare ska känna sig trygga och uppskattade för sitt arbete och att vi kan åstadkomma mycket tillsammans.
Att få vara kreativ har alltid varit viktigt för mig och på Autocom har jag stor frihet i mitt arbete. Företaget ser till individens förmågor och tror på den anställde vilket jag värdesätter högt vid val av arbetsgivare. Förutom mina många, varierande och (såklart) roliga arbetsuppgifter har vi högt i tak och får prova på nya saker och testa oss fram för vad som passar vårt varumärke och våra produkter.
På marknadsavdelningen är ingen dag den andra lik. När jag inte planerar och producerar content till sociala medier och digitala kanaler, så tar jag fram och utformar marknadsföringsmaterial för samarbetspartners och kunder. Dessutom uppdaterar jag vår hemsida med relevant information, fotograferar och redigerar bilder, filmar och klipper video samt tar fram övrigt grafiskt material för internt och externt bruk.
I min roll som marknadskoordinator träffar jag kollegor från flera avdelningar och har en inblick i hela verksamheten vilket jag tycker är väldigt givande både för min yrkesroll och för mig som person. Förutom alla trevliga och tillmötesgående kollegor är Autocom en fantastisk arbetsgivare som ser till oss anställda och att vi trivs och utvecklas.
Jag började på Autocom som mjukvaruutvecklare 2004. Då upplevde jag Autocom som ett ganska litet företag där jag kände att jag kunde göra skillnad. Vi är mycket större idag men jag tycker fortfarande att allas röster blir lyssnade på.
Vår vision är "Guiding the journey to 100% safe and sustainable vehicles on the roads" och det spiller över i nästan allt vi gör.
Autocom är ett hälsosamt företag där det bl.a. erbjuds regelbundna hälsokontroller. Utöver det uppmuntras man att nyttja sin friskvårdstimme, en timme av veckans arbetstid du kan nyttja till hälsoaktiviteter som t.ex. att springa, cykla, promenera, gå till gymmet etc.
En av de största fördelarna med att arbeta på Autocom är absolut känslan av att möta trevliga kollegor varje dag. Vi har fortfarande mentaliteten av ett litet företag där alla känner alla. De senaste åren har vi växt ganska mycket. Det finns många olika projekt spridda över flera team. Ibland har utvecklare velat testa nya projekt och då har man ofta kunnat erbjudas plats i ett annat team. Med företagets ständiga tillväxt har det också funnits många andra möjligheter till karriärutveckling. Personalklubben bjuder regelbundet in till roliga aktiviteter utanför jobbet som after work, spelkvällar mm.
Som tidigare nämnt tycker jag att vi är bra på att lyssna på de som jobbar här och vi är angelägna om att se vad alla nyanställda har med sig. Jag känner fortfarande att varje enskild individ kan göra skillnad.
Jag har arbetat som systemutvecklare och projektledare sedan 1998, då främst inom lagerlösningar och automation. Då jag även arbetat på Autocom tidigare valde jag 2018 att återvända då de erbjuder en bra kombination av härliga kollegor och utmanande arbetsuppgifter med hårdvarunära programmering, där jag får delta i hela utvecklingskedjan, från beställning till leverans.
Jag tycker att Autocom är en bra arbetsgivare med fokus på balans och välmående, samt har en unik intern, prestigelös stämning mellan alla anställda. Vi har en mycket god stämning i teamet med en härlig jargong, där det är högt i tak och ett gott samarbete.
Stundtals varierar dagarna väldigt mycket och den ena dagen är inte den andra lik, vilket jag tycker är en av fördelarna. Det ger omväxlande arbetsuppgifter och man bjuds på nya utmaningar. Det är inspirerande och utmanande arbetsuppgifter där min och teamets kompetens kommer till sin rätt och där vi även har möjlighet att utvecklas.
Jag känner mig lyckligt lottat att ha arbetsuppgifter och kollegor jag trivs med på hemmaplan, vilket möjliggör bra balans mellan jobb och privatliv.
Jag har arbetat på Autocom i snart 15 år. De första 10 åren jobbade jag inom diagnosutveckling för att något år senare ta steget över till Produkt/Support. Vi är ett gott gäng, som har jobbat på Autocom under väldigt lång tid, med mycket kompetens om företagets produkter. Autocom är en flexibel arbetsplats för den anställde och att man stannar under så lång tid tyder på ett bra betyg till företaget
Uppdraget inom Produkt/Support innefattar både produktansvar och second line support mot våra distributörer. Ett supportärende kan vara allt från frågor om programmet till att vi kopplar upp oss mot kunder för att lösa problem som de har. Största delen av problemen löser vi direkt, men ibland kan det vara fel som behöver involvering från andra avdelningar som diagnosutveckling, mjukvara eller hårdvara. Vid sådana supportärenden rapporteras detta i vårt interna felrapportssystem.
Våra uppgifter som produktansvariga innebär att vi ska ha kompetens om våra produktområden för att kunna supporta våra EAM/KAM med information, utbildningar av våra distributörer och deras kunder, framtagande av utbildningsmaterial, medverka till produktförädling, framtagning av nya produkter och medverkan på mässor.
Autocom har varit min arbetsgivare i tre år och jag arbetar på finansavdelningen. Autocom är ett bolag som tillhör Würth koncernen som gör det möjligt att arbeta på hemmaplan i en internationell miljö i en stor global koncern.
I rollen som controller har jag en varierad och stimulerad arbetsvardag. Jag har möjlighet att arbeta med både människor och siffror. I min roll möter jag kollegor från alla avdelningar vilket gör det möjligt att förstå och kunna analysera siffrorna på ett korrekt sätt. Kollegorna är trevliga och tillmötesgående och delar gärna med sig av sin expertis.
Autocom är en arbetsgivare som bryr sig om sin personal och trenden är att de anställda stannar under lång tid på företaget. Det gör att företaget känns stabilt och har personal med god kunskap och erfarenhet. Hos Autocom tillåts jag att arbeta med frihet under ansvar och jag värdesätter att kunna styra min arbetsdag själv.
AUTOCOM Diagnostic Partner AB
Grafitvägen 23 B
461 38 Trollhättan
info@autocom.se
+46 520-47 07 00